• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
BİRHARF.BİZ
Üyelik Girişi
YARIŞMALAR
İLESAM
GÜFTELER-BESTELER
SEVİNÇ ATAN
GEZGİN
VİDEOLAR
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi2
Bugün Toplam18
Toplam Ziyaret36169
DEĞERLİ BESTEKAR ENGİN ÇIR ile SÖYLEŞİ / SEVİNÇ ATAN

 DEĞERLİ BESTEKAR ENGİN ÇIR İLE SÖYLEŞİ / ARŞİVLERDEN


         Bu sayıdaki konuğumuz Türk Sanat Musikisinin tanınmış bestekâr ve yorumcularından değerli arkadaşım, bestekârım Sayın Engin ÇIR.

         Bugün kendisiyle sanata, musikiye ve şiire dair ne varsa hepsinden söz etmek, alışılagelmiş söyleşilerden uzak, samimi bir sohbeti paylaşmak istiyorum.

      —Merhabalar Engin Bey. Uzun bir aradan sonra sizinle sanata dair yeni bir görüşme fırsatı bulmak benim için büyük şans.

     
 —Teşekkür ederim, benim için de öyle.

      —Son söyleşimizden bu yana -ki sanırım 2005 tarihinde idi- bir hayli yol kat ettik. O günden bu güne pek çok ortak çalışma yaptık. Açılan pek çok beste yarışmasında bazen birlikte bazen ayrı çeşitli
ödüller aldık. Bu benim için büyük mutluluk oldu.



      
—Evet, açılan bu yarışmalar gerek bestecilerimiz gerekse şairlerimiz açısından on derece önemli. Çünkü onları daha ciddi çalışmalara yönlendirip daha bilinçli bir şekilde yaptıkları eserleri kontrol etmeye sevk ediyor. Onların devamlı daha iyiyi ve güzeli aramalarını sağlıyor.

      Ancak bu yarışmalarda zaman zaman bazı aksaklıklar ve noksanlıklar gördüğümü belirtmeden geçemeyeceğim. Bilerek veya bilmeyerek de olsa bazı eksiklikler oluyor.

—Bilmeyerek oluyor, diyelim.

—Sevinç Hanım, sizin de pek çok defa başınıza geldiği şekilde açılan bazı beste yarışmalarında söz yazarlarının emekleri sanki göz ardı ediliyormuş gibi bir hisse kapılıyoruz hepimiz.

—Ne yazık ki doğru. Bir beste, sözü ve müziği ile bir bütün olduğuna göre, sözü olmayan bir eser şarkı değil saz eseri olarak ifade edilir değil mi?

—Evet.

—Değerli bestekarım, ben kendi adıma diyorum ki sözü olmayan bir şarkının söylenebilme özelliği de olamayacağından açılan beste yarışmalarında söz yazarlarının emeklerinin çok dikkatle ele alınması gerekir. Siz, bestekârlığınızın yanı sıra şair de olduğunuza göre bu fikrime katılıyor musunuz?

—Katılıyorum tabii sayın Atan. Ben de bir güftekâr olarak çoğu yarışmada söz yazarlarının çok zor durumda bırakıldıklarına tanık oluyorum. Ben de aynen sizin yaşadıklarınızı yaşıyorum. Bazı yarışmaların şartnamelerinde, bu konu besteci ile söz yazarı arasındadır, deniliyor. Nedir besteci ile söz yazarı arasında olan anlaşma, ödülün maddi kısmı. Bunun haricinde yarışmada ödül alan bestenin bestekârı davet ediliyor, halka tanıtılarak onore ediliyor, ne yazık ki söz yazarları törene dahi çağrılmıyor. Emeği ve eserdeki payı göz ardı ediliyor, neden?


Burada şartnamedeki o maddeden yola çıkılıyor, yani onlar kendi aralarında anlaştılar olay bitmiştir, deniliyor.Hayır efendim olay burada bitmiyor. Ortada bir beste varsa bir de güfte vardır. Söz bestenin başlangıç noktası ve yola çıkış anıdır. Müzik ve söz bir bütündür.

Bazı yarışmalarda söz yazarından muvafakatname alma gereği bile duyulmamaktadır ki bu da son derece yanlış bir uygulamadır. İleride o söz yazarı, ben bu bestedeki sözlerimi çekiyorum, deme hakkına sahip olabilir. İşte o zamaneser de sadece saz eseri olarak kalmaya mahkûmdur.

—Hele söz yazarlarının ödül törenlerine davet edilmemesi son derece yanlış bir tavır.

—Evet, çok üzücü bir tutum. Yarışmada ödül alan bestekâr çoğu kez kendi olanakları ile o törene gittiğine göre, söz yazarlarının haberdar edilmemesinin ne gibi bir gerekçesi olabilir ki? Zaten söz yazarı da kendi olanakları ile oraya gidecektir. Bir diğer husus ise ödül alan eserlerin bestekârlarına törende birer plaket verilmektedir. Bu bestelerin söz yazarının eserlerdeki katkıları dolayısıyla birer plakete hakları yok mudur?

Bu yol masrafı değil, konaklama ve ağırlama bedeli değil, neticede birer plaket tutarıdır ki zaten en fazla on eser finale kalmıştır, yani on şaire birer plaket verilmesinde ne gibi bir sakınca ve ne gibi bir maddi külfet söz konusu olabilir? Orada o şarkının şairinin de bestekârı ile birlikte ödüllendirilmesi gerekmektedir. Ortada başarılı bir eser varsa onun bir bestekârı ve bir de söz yazarı vardır. Emeğe saygı bunu gerektirir diye düşünüyorum.

Üstelik bunca emek verilerek kazanılmış bir derecede verilen maddi ödül asla kalıcı değildir. Bir zaman sonra yok olup gidecektir. Ancak kalıcı olan bir plakettir, bir şilttir. Bu da başarıda payı olan söz yazarının elbette hakkıdır.

Ben kendimden örnek verirsem, söz yazarı olarak ödüle layık görüldüğümüz bazı yarışmalarda bestekârım plaketini almıştır ben eli boş olarak dönmüşümdür.


—Ne kadar güzel bunları birçok bestesi ve güftesi ile adını duyurmuş, pek çok eseri TRT repertuarında yerini almış, tanınan
sevilen bir sanatkârın ağzından duymak. Bütün bu anlattıklarımızı şu anda adını belirtmek istemediğim çok önemli bir yarışmada sizin ve rahmetli dostumuz Mithat
AKGÖKÇE’nin besteleri ile aldığımız ödüllerde de yaşamıştık.

—Sevinç Hanım, o yarışmada siz bir tanesi birincilik ödülü ve iki tanesi de mansiyon olmak üzere üç önemli eserin söz yazarı olduğunuz halde töreni uzaktan izlemekle yetinmiştiniz yanılmıyorsam.



—Yok, hayır, yanıldığınız bir nokta var. Çokdeğerli bestekârımız Cavit ERSOY hoca’mızın ısrarı üzerine bizler de son anda "lütfen" sahneye davet edilmiştik.

—İşte bütün bunlara ben bir bestekâr olarak çok üzülüyorum. Ayrıca bir şair olduğum ve şarkı sözleri yazdığım için de daha fazla üzülüyorum. Çünkü bu söz yazarlarımıza yapılan büyük bir haksızlıktır. Bu durumda yarışma komitelerininçok daha özenle hareket etmeleri,  gereği ne ise o şekilde davranmaları esastır,diye  düşünüyorum.

—Değerli bestekârım, çok önemli bir konuda bizleri aydınlattığınız için ve gösterdiğiniz duyarlılık için size gönül dolusu teşekkür etmek isterim.

Gelecek günlerde umarım MESAM ve İLESAM gibi kuruluşların da katkılarıyla bu yarışmalar daha geniş kapsamlı ve daha ciddi
olarak ele alınacaktır.


—Umarım öyle olur.

—Sayın Çır, biraz da sön dönemdeki ödüllerinizden söz etsek, diyorum.

—2006 Yılında “Akçay-Güre SAFİ-SaruhanBeste Yarışması”nda  kendi sözlerim ve kendi bestemle bir Türkiye 3.lük ödülü, yine 2006 KASDAV Beste yarışmasında kendi sözlerim ve kendi bestemle almış olduğum bir mansiyon. Kültür Bakanlığının “ Az Kullanılan Makamlar Beste Yarışması”nda banaait bir saz semaisi  ve aynı yarışmada sözleri bana bestesi Cavit ERSOY’a ait bir eserle iki ayrı ödüle layık görülmüştüm.

Bunun dışında
“Konya Mevlana Eserleri Beste Yarışması”nda, sözleri yani çevirisi size ait olan bir eserlede bir mansiyon  almıştık.

Sizin de bildiğiniz gibi 2007 yılı çalışmalarımız halen devam ediyor. Şu

anda katıldığımız ve katılacak olduğumuz yarışmalar devam etmektedir. Bunların sonuçları da hepimiz için güzel olur inşallah.

—Evet değerli bestekarım, yarışmalara gönderdiğimiz birçok ortak eserimiz var. Hepsinin şansının açık olmasını diliyor, her zaman söylediğim gibi, hak eden kazansın diyorum. Ayrıca dikkatimi çeken şu noktaya değinmeden geçemeyeceğim. Sizden önce söyleşi yaptığım birçok bestekâr ve sevgili dostumuz rahmetli Mithat AKGÖKÇE her fırsatta beste konusunda sizden çok destek gördüklerini ifade ettiler. Bu açıdan da sizi bir kez daha gönül dolusu kutlamak isterim. Ne mutlu böyle davranabilen dost yürekli sanatkarlara. Daha nice ödüllere ve başarılara diyor, dördüncü şiir kitabınızı da beklediğimizi hatırlatmak istiyorum.

—Yakında inşallah o da gelecek.

—Engin bey, son olarak bu son dönemlerde yapılan KADIKÖY, AMASYA ve ÜSKÜDAR Belediyeleri Beste Yarışmaları'nda şair ve söz yazarlarına gösterilen güzel ilgiyi de vurgulamadan geçemeyeceğim. Bu yarışmalarda izlenen tutumun diğer organizasyonlara da örnek teşkil etmesini ve aynı güzelliklere, mutluluklara sebep olmasını diliyorum.

—Ben de bu şekilde davranış gösteren tüm ilgili kuruluşları kutluyor ve kendilerine teşekkür ediyorum. İnşallah bundan sonra da böylece devam edecektir diye umud ediyorum. Bu güzel söyleşi için de size ve birharf.net'e gönül dolusu teşekkür ederim.

—Biz de size sonsuz teşekkür eder, bir kez daha başarılar ve mutluluklar dileriz.

http://www.birharf.net

RÖPORTAJ: SEVİNÇ ATAN
HAZIRLAYAN: NUR ERSEN

Röportaj ve fotoğraflarımız site yönetiminden izinsiz kullanılamaz.


15-04-2018 (ARŞİVLERDEN)


YAZARIN DİĞER YAZILARI 

DEĞERLİ BESTEKAR AZİZ GÖKMEN İLE SÖYLEŞİ
GÜLÜ SUSUZ SENİ AŞKSIZ BIRAKMAM

BİR BİLMECEM VAR ÇOCUKLAR / OKTAY TEM 
HER MEVSİM İÇİMDEN GELİR GEÇERSİN
 
 
BESTEK
ȂR DR. ÜMİT MUTLU İLE SÖYLEŞİ 

YAĞDIR MEVLAM SU-MAHMUT OĞUL
 

ÜSTAT CEMAL SAFİ İLE SÖYLEŞİ
 
  
YALÇIN BENLİCAN İLE SÖYLEŞİ
 
RIZA AKDEMİR’LE SÖYLEŞİ  
ŞİİR, BESTE GÜFTE YARIŞMALARI

DİĞER KÖŞE YAZARLARIMIZIN YAZILARINI OKUMAK İÇİN TIKLAYINIZ

 
Paylaş |                      Yorum Yaz - Arşiv     
120 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın
DERGİ ARŞİVİ
İSMET BORA BİNATLI
SİBEL UNUR ÖZDEMİR
ERGÜN VEREN
Saat